Dokumentumok, tárgyi emlékek
Frissítés: 2023.09.04.
Talán végre sikerül megvalósítani azt a régóta tervezett
elképzelést, a honlap új modulját, hogy bemutassam a gyárról maradt
tárgyi emlékeket, dokumentumokat. Ehhez a lökést Varga Jani barátom,
volt esztergályos és technológus adta meg azzal, hogy keresi és
tudomásomra hozza a megyei napilap, a Petőfi népe digitalizált, és így
az Interneten elérhető változatának a gyárra vonatkozó
írásait.
Ezzel is kezdeném ezt a lapot, és utána – remélhetőleg nem évek
múlva – folytatom a régóta nálam lévő egyéb anyagok bemutatásával.
A Petőfi népében a Kismotor bajai
gyáráról megjelent cikkek
Az újság 1965. január 19-i számában három mondatban
TM-motorok
a fékpadon
címmel hírt adnak arról, hogy a bajai gyárban a
TM-motorokat elkészítésük után fékpadon járatják és ellenőrzik. A
fényképen László László szerelő és Zórity Péter meós látható.
Az eredeti ide
kattintva tekinthető meg.
A lap 1966. január 23-i, vasárnapi számában
A távlatok
küszöbén
A
megye egyik legjelentősebb ipari üzemévé fejlődik
a Kismotor és Gépgyár Bajai Gyáregysége
címmel részletes leírást olvashatunk a gyáregység termelésének
irányításáról, egyes dolgozók továbbtanulásáról, és már a Szegedi úti
új telep is említésre kerül. A szövegben név szerint említik Schwartz
Vilmos főmérnököt és Zick Márton termelési osztályvezetőt, valamint név
nélkül az "üzemvezetőt" - kíváncsi lennék, hogy abban az időben ki
töltötte be ezt a beosztást?
A két fénykép egyikén Balogh Tibor igazgatót láthatjuk, míg a
másikon Veres Sándort, kezében a korabeli vasúti személykocsikból jól
ismert ablakrögzítő fogantyúval, amely a vasúti veretek
gyártmánycsoport egyik tétele volt.
A cikk ide
kattintva tekinthető meg.
A hírlap 1968. február 14-i számának 3. oldalán
Látogatás az
anyavállalatnál
címmel két bekezdésben, három fényképpel illusztrálva
bemutatja a Kismotor- és Gépgyár vállalat központját és 1. sz. gyárának
azon műhelyeit, melyeknek munkája kapcsolódik a mi gyáregységünkhöz is.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
A hírlap 1968. március 20-i számának 3. oldalán
Járműipari
bázissá
fejlődik Baja
címmel a vállalati központ fejlesztési főosztályának vezetője, Diófási
Sándor ismerteti részletesen a bajai gyáregységgel kapcsolatos
fejlesztési terveket. Olyan érdekességet is olvashatunk, hogy
célszerűnek tartanák Baján egy gépipari technikum létesítését, a város
nagyüzemei műszaki szakembergárdájának biztosítása érdekében.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Júliustól
Ötven
KISZ-ista segíti a gyárépítést
címmel az 1968. év június 25-i szám 4. oldalán egy rövid
híradás jelent meg arról, hogy a Szegedi úton épülő új üzem
építésében KISZ tagok is részt vesznek.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Két nappal később
BAJAI
NAPOK
felcímmel egész oldalas cikk mutatja be Baját. A
gyárunkról csupán érintőlegesen esik szó, de láthatjuk a Szegedi úti
üzem makettjét, amely a fényképgyűjteményben
is megtekinthető.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
A július 2-án megjelent szám a címlapon még mindig a Bajai
napok különböző rendezvényeivel foglalkozott
Forgatagos
vasárnap, csendes hétfő
Jól
szórakoztak Baján
címmel. Gyárunkról a szövegben nem esett szó, csupán egy
fotón láthatók a vállalat SF típusú dízelmotorjai.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Mintegy 3 héttel később, a július 21-i szám 3. oldalán
Gyárépítő
szakmunkástanulók
címmel a Szegedi úti üzem építéséről olvashatunk részletes
tudósítást.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Az újság 1970. április 2-i számának 4. oldalán
Április 12:
kommunista vasárnap
Fiatalok
—
a szocialista munkaversenyben
Ülést
tartott a KISZ megyei bizottsága
című írásban csupán egy tagmondat erejéig említik a
gyárunkat, de ha már Varga Jani segédszerkesztő barátunk megtalálta és
feljegyezte, akkor ezt a munkáját elismerve itt is közzé teszem.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Az 1971. június 4-i szám címlapján
Nők
szalagja
címmel rövid írást lehetett olvasni, valamint fotón is látni a
Szegedi úti új üzem OS1 típusú résszűrő szerelő soráról.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Az újság 1972. január 1-jei száma AZ ÓESZTENDŐ KÉPEKBEN
összeállításában a Szegedi úti gyár január 22-i átadása kapcsán az 1.
sz. képen a hatorsós automatákat láthatták az olvasók.
Az eredeti híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Az újság 1972. január 15-i számában a Szegedi úti gyár egy
évvel korábbi átadása alkalmából a címlapon hozta a hírt a következő
címmel:
Zsiguli-alkatrészeket is készítenek
A járműprogram bajai résztvevői
A cikkben fénykép is van: természetesen a gyár egyik
legnagyobb szerszámgépéről, egy hatorsós automatáról. A gépet – a
leírás szerint – Rácz József kezeli.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az újság 1974. február 5-i számának címlapján
Új termékek, jelentős beruházás
a Kismotor- és Gépgyár bajai üzemében
címmel tudósít gyárunkról. A cikk a Polski szűrők
gyártásának beindulásáról szól. A mellékelt két fényképen Vincze Judit
galvanizáló és Baróti Endréné laboráns látható.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az 1974. április 23-i, keddi szám szokatlanul nagy
terjedelemben, 12 oldalon jelent meg. Fényképekkel bőségesen
illusztrálva mutat be két nagy megyei vállalatot: a Kiskunhalasi
Építőipari Vállalatot egy teljes oldalon, a Kismotor- és Gépgyár 5. sz.
gyárát két oldalon. A honlapot nézegetőknek több fénykép is
visszaköszön, köztük a galván sort és Harsányi Istvánt ábrázoló is. Azt
is megtudhatjuk, hogy a gyár telefonszáma 1974-ben 454 volt.
Ezt a cikket különösen szívesen ajánlom mindenki figyelmébe,
mert áttekinti a gyár szinte teljes történetét, gyártmányait: ide
kattintva érhető el.
Második
oldal
Az 1974. június 26-i szám 4. oldalán
Négyszemközt
az üzemi demokráciáról
címmel olvashatunk riportot. A képen Torgyik Mihály (+
1997) későbbi művezető még mint lakatos látható munka közben. A cikk
arról szól, hogy miért fontos és miben áll az üzemi demokrácia.
A cikk ide
kattintva érhető el.
Az 1974. október 6-i, vasárnapi lapszám
TÖBB NAGYÜZEM
EGYÜTTMŰKÖDÉSE
a
kongresszusi versenyben
címmel közöl riportot. A több nagyüzem alatt azokat a
nagyvállalatokat kell érteni, melyeknek gyárunk beszállítója volt;
névszerint említve a Rába, a Csepel autógyár, az Ikarusz és a Győri
vagongyárat. A két fényképen a harmadikként üzembe állított
kétorsós Kummer automatán dolgozó Galla Jánosnét és Mihály Évát
láthatjuk, illetve az automatikus eloxáló sor szerelését.
A cikk ide
kattintva érhető el.
Az 1975. február 25-i szám szinte teljes terjedelmében a
megyei pártértekezlet befejezéséről szól. Gyárunk küldötte, Rácz József
esztergályos hozzászólása a harmadik oldalon kapott helyet.
A hozzászólás ide
kattintva olvasható el.
Az 1975. október 5-én utcára került lapban
Két és félszeresére növeli termelését
a Kismotor- és Gyépgyár bajai gyáregysége
címmel ismertetik a gyár fejlődését. A két kép közül
az egyiken Gayer László látható a hatorsós automata előtt, a másikon az
épülő új üzemcsarnok födémszerkezete.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az újság 1975. december 14-i számának egyik írása ugyan nem a
Kismotorról szól, de Varga János éles szemmel észrevette a gyár előtt
álló, jellegzetes vörös színű köztéri szobor képét. A Művészet rovatban
Újvidéki szobrászházaspár
kiállítása Baján
címmel mutatják be Baranyi Károlyt és feleségét, Markov Zlatát,
valamint három alkotásuk fényképét. Közülük az egyik, a Táncolók került
a gyár elé, feltehetően 1976-ban. Jó lenne tudni, mi lett az alkotás
sorsa...
A cikk ide
kattintva olvasható el.
A Petőfi népe 1976. január 17-i számának negyedik oldalán
Kevés
szóval, cselekvéssel
címmel Burányi Jánosról ír fényképpel illusztrálva, első sorban
pártmunkáját emelve ki.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Belső
tartalékok
a
Kismotor- és Gépgyár
5-ös számú bajai gyáránál
címmel jelent meg egy érdekes cikk az 1976. évi június 9-i
szám
negyedik oldalán. Az érdekességet az adja, hogy csak a címnek megfelelő
dolgokat részletezi anélkül, hogy egyetlen nevet vagy konkrétumot
említene. Ha a gyár nevét kihagynánk, akkor bármelyik gazdasági
egységre vonatkozhatnának a megállapítások.
Az eszmefuttatás ide
kattintva olvasható el.
A Petőfi népe 1977. február 8-i számának címoldalán
Növelik
exportjukat az üzemek
címmel két megyei vállalatról írt egy cikkben. A Kecskeméti
Baromfifeldolgozó Vállalat mellett a Kismotor bajai gyáregysége került
bemutatásra. A ránk vonatkozó képen Kurucz Mózes pántos fékkamrák
nyomáspróbáját végzi.
Az írás ide
kattintva olvasható el.
Nem akarták kiemelni az esetet, ezért az 1977. február 10-i
szám utolsó oldalán mindössze három bekezdéses, egy hasábos
szösszenetben olvashattunk egy előző napi eseményről:
Grósz Károly
látogatása Baján
Pártnap
a Kismotor- és Gépgyárban
Az utolsó bekezdésben említett "zsúfolásig megtelt" ebédlői
tájékoztatásra - töredelmesen bevallom - nem emlékszem.
A híradás ide
kattintva olvasható el.
1978-ban négy alkalommal közöltek tudósítást gyárunkról a
megyei lapban.
Először január 4-én, a 4. oldalon
A
FELAJÁNLÁSOKAT TETTEK KÖVETTÉK
Helytállt
a Béke brigád
címmel, fényképpel illusztrálva, amelyen a brigád tagjai: Fehérváry
József, Szűcs Ferenc, Varga János, Fischer Mihályné, Fischer Mihály és
Hurton János látható. A szöveges részben Fischer Mihályné bemutatja
mind a hét brigádtagot, a képen nem szereplő Dudás Antalt is beleértve.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Másodszor november 6-án egyhasábos
Baja–
Minszk
című rövid cikkben Boda József fúrós képviseli a
munkásosztályt, Orosházi Sándor üzemvezető, Nincsics Sándor párttitkár
és Szedő István műszaki osztályvezető tesz egy-egy kijelentést a
Minszkben gyártott MTZ traktorokhoz szállított légfékszerelvényekkel
kapcsolatban.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
A november 30-án megjelent számban az aznap kezdődő IX. Magyar Békekongresszus három
bemutatott küldöttjének egyike Fischer Mihályné: az ő gondalatai ide
kattintva olvashatók el.
Karácsony előtt, a december 20-ai számban elég nagy
terjedelemben
Modern
gépek,
termelékenyebb munka
a Kismotor- és Gépgyár
bajai gyárában
címmel jelent meg riport, tulajdonképpen az előző MTZ-s
cikk folytatásának is tekinthető, mivel az egyik képen Kiss István és
Czeller László nyomásszabályzó házakat munkál meg. A másik képen
látható nyomáspróbázó nők nevét nem közlik.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
A lap 1979. szeptember 18-i számának negyedik oldalán
SZABÁLYTALAN
SZABÁLYOS
„A
brigádban lettem újító”
címmel Tósaki Istvánt, a műszaki osztály technológiai csoportjának
vezetőjét mutatja be, természetesen fényképpel illusztrálva.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az 1980. június 28-i szám címoldalán
Új
automata gépek növelik
a termelékenységet
címmel beszámol a gyár éves munkájáról. Az egyik képen Harangozó Albert
látható a CNC eszterga előtt, a másikon Korb Józsefné és Vaitz Jánosné
nyomásszabályozókat szerel.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az 1981. március 5-i szám 4. oldalán
T
A G
G Y Ű L É S B I R K A P Ö R K Ö L T T E L
Öreg
KISZ-es nem vén KISZ-es
címmel mutatja be a gyár KISZ-eseit az MSZMP Bács-Kiskun megyei
bizottságának napilapja. A cikkhez három arckép és természetesen az
ominózus birkapörkölt elfogyasztásának bemutatása társul.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
A Petőfi népe 1981. április 15-i számának címoldalán
Hatékony termelés a bajai Kismotor- és Gépgyárban
címmel áttekinti gyárunk termelési és értékesítési
viszonyait. A képen Kácsor László látható munka közben.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Három hónappal később a július 11-i szám címoldalán –
utólag könnyen – szembesülhetünk az újságírás apró
bakijaival: talán ugyanaz a
gép, talán ugyanaz az alkatrész, talán ugyanaz a dolgozó (de most
Juhász Ferenc néven) látható a fényképen négy rövid mondat kíséretében.
Ha a talánok egyike sem igaz, az biztos, hogy az előzővel azonos
látogatáskor készült a felvétel, és az olvasók tájékoztatására meg is
felel.
A híradás ide
kattintva tanulmányozható.
Az 1981. szeptember 29-én megjelent lapszám meglehetősen
terjedelmes riportot közöl gyárunk egyik aktív, másik akkor már
nyugdíjban lévő két dolgozójáról, a két Kapitány Lászlóról, apáról és
fiáról. Egy-egy fényképet is közölnek róluk. A második bekezdés éppen
egy durva évszám hibával kezdődik, de aki figyelmesen olvasta, könnyen
rájött az elírásra.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az 1983. február 9-i szám címoldalán
Megújult a
bajai
Kismotor-gyár
termékkínálata
címmel jelent meg tájékoztatás Balogh Tibor igazgató
közlése nyomán. Az egyik képen Ács Ferenc és Rettig Vendel pneumatikus
kisgépeket, a másik képen Vaitz Jánosné és Zsebi Istvánné Knorr
nyomásszabályzókat szerel. Az írás a második oldal alján folytatódik.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
Az 1983. augusztus 4-i szám rövid fényképes híradásban, de
címlapon mutatja be Szabó Károly beállítót.
A híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Az 1983. augusztus 13-án megjelent számban "Szerszámgépek
Bajáról" címmel négy mondatban, fényképpel illusztrálva –
melyen Rettig Vendel látható – tudósítják az olvasókat arról,
hogy gyárunk több ezer darab MCM-180 típusú kisgépet szállít a belföldi
kereskedőknek.
A híradás ide
kattintva tekinthető meg.
Az újság 1986. április 3-i számának utolsó oldalán hírt adnak
arról, hogy a Kismotor olajszűrőket is gyárt Lada gépkocsikba. A
fényképen Tornyai Antalné a szűrőket peremezi.
A hír ide
kattintva tekinthető meg.
19 nappal később az 5. oldalon
„BECSÜLETTEL
KIHASZNÁLJUK A MUNKAIDŐ MINDEN PERCÉT"
KISZ-esek
a bajai Kismotorban
címmel elég terjedelmes híradást olvashatunk. A megjelent
képen a TMK Hunyadi
László vezette Salvador Allende brigádjának tagjai láthatók, de
megemlítik még Párducz Lajos kollektíváját is.
A teljes cikk ide
kattintva olvasható el.
A lap 1987. február 23-i számában több képpel, mint szöveggel
bemutatják a gyár első CNC esztergáját.
A híradás ide
kattintva olvasható el.
Varga János folytatja egyéb célú kutató munkáját a legnagyobb
magyar dokumentum-digitalizáló, az Arcanum adatbázisa segítségével, de
nem feledkezik meg a gyárunkról sem: ezúton köszönöm neki a fáradozását
a magam és az olvasók nevében!
2019.08.25.
Elsőként a Népszabadság 1969. november 13-i számában megjelent
cikk arról számol be, hogy befejezés előtt
áll a bajai gyáregység új, Szegedi úti telepe.
A Népszava egyik számának utolsó oldalán rövid hírben tudósít
a Dózsa György úti telepen 1982-ben történt
festőműhelyi tűzesetről, amelyben Simon István munkatársunk életét
vesztette. Emlékezetem szerint ez volt az egyetlen baleset a gyárban,
amely emberéletet követelt.
A Magyar gazdaság 1991. szeptember 20-ai száma már a hanyatlás
időszakáról szól, ekkor már nem gyáregység, hanem leányvállalat
voltunk. A híradásban annak okait közli Váradi Lajos igazgató, hogy
júliustól miért vezették be az alkalmazottaknál
a négynapos munkahetet.
Varga Jani kollégánk folytatta a gyárunkra vonatkozó hírek
kutatását az
Arcanum adatbázisában. Itt a bajai gyárra vonatkozóan kevésbé részletes
dolgokat olvashatunk, esetenként csak a gyár nevét említve, de ha már
megtalálta, akkor nem hagyok ki egyet sem az időrendi felsorolásból.
(2021. július)
- Népszava 1964
A
Népszava Bajáról szóló cikkében a Kismotor még épülőfélben lévő
Dózsa-telepéről olvashatunk inkább lírai, mint tényközlő sorokat.
- Ifjú Kommunista 1965
A KISZ
Központi Bizottság javaslata alapján az 1965. évi
árvízvédekezésnél kiemelkedő munkát végzett, példamutató magatartást
tanúsított KISZ-tagokat az árvízvédelmi kormánybiztos kitüntetésben
részesítette.
A magyar forradalmi munkás-paraszt kormány 1019/1965. (VI. 20.) számú
határozatával alapított Árvízvédelemért érmet adományozta
Földvári István, Kismotor és Gépgyár, Baja, meós.
Tóth Sándor, Kismotor és Gépgyár, Baja, normatechn.
Schwarcz Iván, Kismotor és Gépgyár, Baja, programozó.,
valamint dicsérő elismerésben részesítette a következő elvtársakat:
Horváth József. Kismotor és Gépgyár, Baja, bizt. megbíz.
Markos József, Kismotor és Gépgyár, Baja, daraboló.
Rasztik Bálint, Kismotor és Gépgyár, Baja, gyártásközi gazd.
előadó.
Balogh Tibor, Kismotor és Gépgyár, Baja, igazgató.
- Figyelő 1968
Járműipari
bázissá fejlődik Baja - írja a Figyelő 1968. áprilisi száma.
- Sportkönyvek
A
fáljban arról olvashatunk, hogy 1970. január 11-én három bajai vasas
vállalat - köztük a Kismotor - labdarúgó egyesülete fuzionált: az új
sportkör elnöke Pálmai István - gyárunk üzemgazdasági osztályának
vezetője - régi bajai labdarúgó lett.
- Vasas 1970
A
Kismotor- és
Gépgyár szerepe a közúti járműprogram megvalósításában
- Esti hírlap 1970
A
Kismotor bajai és mezőkövesdi egysége építésének KISZ-es
vonatkozásairól szól Csonka Lajos vállalati KISZ-titkár.
- Népszava 1971
A
Népszava 1971. január 21-i száma az első oldalon adja hírül, hogy
"Holnap új üzemet avatnak Baján"
- Magyar ifjúság
A
Magyar Ifjúság 1971. 20. száma egy egész oldalt szentel a megyei
KISZ-lakás építések leírására; Vancsik Géza hegesztőnk néhány mondatban
szól a lakótelep lakásfenntartó szövetkezetéről.
- Népszava 1974
A
Népszava 1974. január 25-i számában Baja új arcot ölt című írása egy
mondatban sorolja fel az ipari üzemeket, köztük a mi gyárunkat is.
- Magyar Nemzet 1975
Fél
évszázad
eredményei a jubiláló Kismotor- és Gépgyárban - írja a
Magyar Nemzet az 1975. február 12-i számának 7. oldalán.
- Népszabadság 1976
A
Népszabadság a Szegedi úti új üzemcsarnok 1976-os átadásáról ír egy
bekezdés erejéig.
- Túrista magazin 1977
Az
1977-ben megjelent
Turista Magazin Bajáról ír, az ipari üzemek
között említi a gyárunkat.
- Népfront 1979
Kérdés
hangzik el Fischer Mihályné alelnök, a béke- és
barátsági munkabizottság titkárának részéről, aki a Kismotor- és
Gépgyár normatechnológusa.
- Magyar Hírlap 1983
A Magyar
Hírlap
1983. november 2-i számában szakmunkás képzésre
felhívást közöl az egész vállalatra vonatkozóan.
- Vasas 1984
Balázs
Zoltánné (Kismotor- és Gépgyár Baja):
— A lapszervezésben a bizalmiaknak van kulcsszerepe. Ők azok, akik —
egy-egy példányt ismertetve — érveltek, agitáltak a Vasas mellett.
Köszönet érte!
- Népszabadság 1991
Hirdetés
a Dózsa György úti üzemcsarnok bérbeadásáról.
- Népszabadság 1992
A
Kismotor- és Gépgyár szétválásakor létrejött Bajai Fémipari Vállalat
(küldöttgyűlése) pályázatot hirdet igazgatói munkakör betöltésére
- Vasas 1996
A
gyár múltja és jelene
- Magyar Fórum 1997. május 1.
A
MIÉP-es Tóth Endre nem tudta a bajai Kismotor elkótyavetyélését
megakadályozni.
|