A gyártmányok fejlődése
Amint az első fejezetben már szerepelt, az
1960-as évek elejére a mérlegek, füstcsövek, fénycső armatúrák
gyártása volt jellemző. Az évtized közepére a jármű részegység
gyártás vált meghatározóvá. Ezek elsősorban a Csepel diesel motorok,
az Ikarus 55 autóbuszcsalád elemei voltak. A '60-as évek végén a
RÁBA megvásárolja a MAN motorok gyártási jogát, az Ikarus pedig
áttér a 200-as buszcsalád gyártására.
Termékeink alkalmazkodnak a fejlődéshez, és 1968-tól már gyártjuk a
RÁBA-MAN motorok üzemanyagszűrőit, kenőolajszűrőit és kenőolaj
hűtőit, az Ikarus részére pedig a fékkamrákat, szelepeket,
fékcsöveket, csatlakozókat, tömlőket. 1974-től kezdődően az MTZ
traktorok légfékszerelvényeinek gyártása is megkezdődik. 1975-76-ban
indul a személygépkocsikhoz használatos kenőolajszűrők gyártása.
Elsőként a Zsiguli, majd a Polski-Fiat 125 és az URSUS traktor
szűrőit készíti a gyár.
A '70-es évek végén kezdődik a KNORR fékrendszer alkalmazása a
magyar gyártmányú haszonjárműveknél, amelyhez a gyárban készülnek az
új típusú fékkamrák és nyomásszabályozó szelepek.
A '80-as évek közepén az Ikarus és a RÁBA komoly korszerűsítésbe
kezd. Az Ikarusnál megtervezik a 300-as autóbuszcsaládot, a RÁBA
pedig az ostrák List intézettel áttervezteti a motorjait. A gyár
ezzel párhuzamosan felkészül az ezekhez szükséges részegységek
gyártására. Ezek a légszárítós légfék nyomásszabályzó, a lemezes
hűtőegység és az egybe épített hűtő-szűrő.
A '70-es évektől kezdődően a járműiparhoz való kötődés már kezdte
gátolni a gyár fejlődését. Időnként szabad termelési kapacitásai
jelentkeztek. Célszerűnek látszott új termékeket keresni, amelyek a
többlábon állás elvén biztosabbá teszik a gyár helyzetét. Így került
sor a német vagongyárak részére alumínium utaskényelmi felszerelések
gyártásának megkezdésére. Így fogtunk hozzá az OMFB 12-7703 elemző
tanulmány alapján a pneumatikus kéziszerszámok gyártásához. Átvettük
az Újpesti Gépelemgyár ilyen jellegű termékeit, amely a francia
Georg Renault gyárral kialakult kapcsolatok kezdete volt.
A gyártmányok, amint látható, folyamatos
fejlődést mutatnak az évek során; alkalmazkodtak a felhasználók
igényeihez. E fejlődési folyamat végére kívánkozik annak
megemlítése, hogy 1988-ban sikerült egy új olajszűrővel a Wartburg
1,3 típusú WV-Golf motoros gépkocsi gyári beszállítóivá válnunk.
'91-92-ben pedig el tudtuk készíteni a budapesti Oetl-motorgyár
részére szükséges benzin porlasztókat.
A gyártmányösszetétel fejlődését a
gyártmányszerkezet vizsgálatával, annak évenkénti
összehasonlításával lehet nyomon követni. Erre vonatkozóan
találhatók adatok és összehasonlítások a 2. sz. mellékletben. E
vizsgálat alapján válik nyilvánvalóvá, hogy a gyár olyan 15-50
alkatrészből álló termékek előállítására alkalmas, amelyek tömege
0,1-15 kg között, méretei 70-600 mm, illetve 50-300 mm között
vannak.
Nem szabad elfelejteni, hogy e fejlődési pálya
szinte teljes ívét a gyár a Kismotor- és Gépgyár gyáregységeként
élte meg. Ez azt jelentette, hogy vállalati szinten készült a
gyártmányfejlesztés, a beruházás, a termelés szervezése.
Központosítva volt a kereskedelmi, anyagbeszerzési, pénzügyi és
irányítói munka. A gyárnál emiatt nem alakulhattak ki ezek az önálló
tevékenységek, amelyek meghatározóak egy szervezet életében.
A gyár éves termelési tevékenységeit általában
pozitív eredménnyel zárta. 1977-ben 193,6 mFt, 1980-ban 96,7 mFt,
1989-ben 36,27 mFt volt a gyári eredmény. E számok nem nyereséget,
hanem üzemi eredményt takarnak, amelyből még a vállalati közös
költségek, adók stb. levonásra kerültek.
A gyár nagyságrendjét tekintve meghatározó szerepet játszott a
Kismotor- és Gépgyár vállalat vonatkozásában: 1980-ban létszámának
35,7%-a, termelési értékének 35,2%-a bajai volt. 1989-ben a létszám
46,5%-át, míg a termelési érték 32,8%-át adta a bajai gyár.
Az előzőek alapján jogos lehet a kérdés, hogy a
fejlődésben mikor, miért következett be a törés? Mivel magyarázhatók
az utóbbi néhány év gondjai? Mint általában minden esetben e
kérdésekre sem lehet egyszerű és egyértelmű választ adni.
Tekintsük át röviden, mi is zajlott le a gyárban
és gazdasági környezetében az utóbbi években.
Országos
szinten a 80-as évek végére lelassul a fejlődés. Jellemzővé
válik az eladósodás.
A gyárat érintően:
-
A magyar autóbuszgyártás a vevők fizetésképtelensége és
igénytelensége miatt megtorpan. Az új 300-as autóbuszcsaládra és
a Rába-List motorokra nincs igény, így nincs igény a
kifejlesztett és felszerszámozott részegységek gyártására sem. A
hagyományos motorok és autóbuszok mennyisége az előző évekhez
képest 1/10 részére esik vissza.
-
A német egyesítés következményeként beszüntetik a Wartburg
1,3 személygépkocsik gyártását. Nem térülnek meg a vállalatnak
az olajszűrőhöz készített szerszámok költségei, és sok alkatrész
marad a raktárainkban. A szűrő ugyan alkalmas a WV-Golf
motorokhoz is, de a WV gyárnak megvannak az eredeti beszállítói.
-
Liberalizálódik az európai piac. Az országot elárasztják a
különböző gyártmányú pneumatikus kéziszerszámok. A gyár nem tud
lépést tartani a raktárról szállító nyugati cégekkel, mert nem
tud olyant gyártani, amit azok ne adnának raktárról.
-
Oroszország fizetésképtelensége miatt a német vagongyárak
kénytelenek átmenetileg csökkenteni termelésüket. A szokásos
havi 50 személykocsi helyett 10-16 darab készül, amelyekhez
ennyivel kevesebb alumínium kényelmi felszerelést igényelnek.
-
Az ország társadalmi átalakulásával párhuzamosan megindul
egy gazdasági átalakulás, amely nagyon sok bizonytalan tényezőt
hoz felszínre, bizonytalanná, megbízhatatlanná téve a
piaci-pénzügyi kapcsolatokat.
-
Az inflálódás, a szolgáltatások és egyéb kötelezettségek
növelik a gyár költségeit, amelyeket legtöbb esetben nem képes
áthárítani a vevőkre.
Kismotor- és Gépgyár vállalat szintjén:
-
Az országos gondokból adódóan piaci
gondok jelentkeznek. Megszokta a vállalat, hogy a közúti
járműipar stabil, állandó megrendelő. Nem mert senki sem
arra gondolni, hogy a piac kiváltására más termékeket
fejlesztessen ki és vezessen be a piacra.
-
A vállalat növekedésével elérkezett arra
a szintre, amikor már nem lehetett a megszokott irányítási
rendszert alkalmazni. Egy új, rugalmasabb, a gyáraknak
nagyobb önállóságot adó rendszer bevezetése késlekedett.
-
A bizonytalanságokból adódóan a felső
vezetéssel szemben egy bizalmatlan légkör kezdett
kialakulni, amely több esetben személycserékhez vezetett. E
személycserék mellett további alsóbb szinten dolgozó - nagy
tapasztalattal rendelkező - munkatársától is megválik a
vállalat önállósodások, más vállalatokhoz történő
átszerződések, korkedvezményes nyugdíjazások miatt.
-
A bizalmatlanságból, bizonytalanságokból
adódóan a gyáraknál önállósodási törekvések indulnak meg,
amelyek következtében a vállalat 1991. január 1-jével
teljesen széthullik elemeire.
-
Az utolsó együtt töltött években a
központosított számviteli rendszerben kaotikus állapotok
kezdenek eluralkodni. Lehetetlen kideríteni, hogy egy
bevételi vagy kiadási tétel melyik gyáré és az
kiegyenlítésre került-e vagy sem. Ebből eredően még ma is
jelentkeznek olyan számlák vagy kintlevőségek, amelyekről
nem tudunk.
-
A vállalat széthullását elmérgesedő
viták, osztozkodások, pénztelenség követi. Ez további
lekötött forrásokat jelent az utódoknak, akik keresztbe
tartozásokkal és követelésekkel próbálnak felszínen maradni.
Bajai
gyár szintjén:
- Komoly gondot jelentett a piaci lehetőségek beszűkülése,
csökkent az árbevétel, a már beérkezett alapanyagok, félkész
termékek felhalmozódtak.
- A hirtelen kapott önállósághoz nem rendelkezett a gyár
kellő tapasztalatokal. Hiányoztak a piaci, anyagbeszerzési,
banki stb. kapcsolatok.
- Nehézségek mutatkoztak az új igényeket kielégítő gyári
szervezet kialakításában. Nem sikerült minden esetben az
egyes feladatokhoz megfelelő szakembert találni.
- A gyár gépeinek és berendezéseinek karbantartására,
pótlására a nagyvállalat nem fordít megfelelő összeget,
miközben az új gépek árai, a karbantartás költségei
rohamosan növekednek.
- Külön gondot jelentett az önállósodott gyár jogi,
gazdasági helyzetének tisztázása, a tulajdonváltás
előkészítése.
|